T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
MARDİN / NUSAYBİN - Fırat Anadolu Lisesi

ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME

 Okulumuzda Ölçme ve Değerlendirmenin Ortaöğretim kurumları Yönetmeliğinin aşağıda belirtilen hususları doğrultusunda yapılması esastır.

 

Ölçme ve değerlendirmenin genel esasları

MADDE 43-  (1) Öğrenci başarısının ölçme ve değerlendirilmesinde aşağıdaki esaslar gözetilir.

a) Ders yılı, ölçme ve değerlendirme bakımından birbirini tamamlayan iki dönemden oluşur.

b) (Değişik:RG-16/9/2017-30182) Öğrencilerin başarısı; öğretim programı öğrenme kazanımları esas alınarak dersin özelliğine göre yazılı sınavlar, uygulamalı sınavlar, performans çalışmaları ve projeler ile işletmelerde beceri eğitiminde/stajda alınan puanlara göre tespit edilir.

c) Sınav soruları, öğretim programlarında belirtilen genel ve özel amaçlarıyla öğrenme kazanımları esas alınarak hazırlanır.

ç) Öğretmen, ölçme ve değerlendirme yöntem ve araçlarıyla öğrencinin programlarda amaçlanan bilgi ve becerileri kazanıp kazanmadığını sürekli izler ve değerlendirir.

d) Öğrencilerin durumunu belirlemeye yönelik faaliyetler, ders ve etkinliklere katılım ile performans çalışmalarından oluşur.

e) Öğrencilerin başarısının belirlenmesinde, eleştirel ve yaratıcı düşünme, araştırma, sorgulama, problem çözme ve benzeri becerileri ölçen araç ve yöntemlere önem verilir.

f) Öğrencilerin başarısının ölçülmesinde,  geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık özellikleri açısından uygun ölçme araçları kullanılır. Ölçme aracının özelliğine göre cevap anahtarı, dereceli puanlama anahtarı ya da kontrol listeleri hazırlanır ve kullanılır.

g) Kaynaştırma yoluyla eğitim ve öğretimlerine devam eden öğrencilere yönelik ölçme değerlendirmede Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) esas alınır.

ğ) (Ek:RG-1/9/2018-30522) İl ölçme değerlendirme merkezlerince öğrencilerin öğrenme eksikliklerini belirlemek ve izlemek üzere il/ilçe düzeyinde ölçme değerlendirme faaliyetleri yapılabilir.

Puanla değerlendirme

MADDE 44- (1) Sınav, performans çalışması, proje ve uygulamalar 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Değerlendirme sonuçları e-Okul sistemine işlenir.

(2) Puan değerleri ve dereceleri aşağıdaki gibidir.

 

Puan

Derece

85,00 - 100

Pekiyi

70,00 - 84,99

İyi

60,00 - 69,99

Orta

50,00 - 59,99

Geçer

0 - 49,99

Geçmez

 

 

Yazılı ve uygulamalı sınavlar

 

MADDE 45- (1) Derslerin özelliğine göre bir dönemde yapılacak yazılı ve uygulamalı sınavlarla ilgili olarak aşağıdaki esaslara uyulur.

a) (Değişik:RG-1/9/2018-30522) Haftalık ders saati sayısına bakılmaksızın her dersten en az iki sınav yapılması esastır. Her dönem başında sınav sayısı eğitim kurumu alan zümrelerince, sınav tarihleri ise zümre başkanları kurulunca belirlenir ve okul müdürünün onayından sonra e-Okul sistemi üzerinden ilan edilir. Sınavlarla ilgili gerekli tedbirler okul müdürlüğünce alınır.

b) (Değişik:RG-16/9/2017-30182) Öğretmenin/öğretmenlerin ortak değerlendirme yapabilmelerine imkân vermek üzere birden fazla şubede okutulan tüm dersler ile güzel sanatlar ve spor liselerinde bireysel veya grup olarak okutulan derslerin yazılı ve uygulamalı sınavları ortak yapılır ve ortak değerlendirilir. Sorular ve cevap anahtarları zümre öğretmenlerince birlikte hazırlanır ve sınav sonunda ilan edilir. Bu sınavların şube ve sınıflar bazında sınav analizleri yapılır. Konu ve kazanım eksikliği görülen öğrencilerin durumları, ders ve zümre öğretmenleri tarafından değerlendirilerek konu ve kazanım eksikliği giderilir. Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarından, yoğunlaştırılmış eğitim programı uygulanan alanlar hariç, işletmelerde mesleki eğitime öğrenci gönderilen sınıflarda ve mesleki eğitim merkezlerinde ortak sınav yapılmaz.

c) (Değişik:RG-1/9/2018-30522) Yazılı sınavlar; gerektiğinde okul, eğitim bölgesi, ilçe, il ve ülke genelinde ortak sınavlar şeklinde yapılabilir. Bu sınavların uygulanmasına ilişkin iş ve işlemler Bakanlıkça hazırlanan yönerge ve/veya kılavuz ile belirlenir.

ç) Zorunlu hâller dışında yazılı sınav süresi bir ders saatini aşamaz.

d) Soruların, bir önceki sınavdan sonra işlenen konulara ağırlık verilmek suretiyle geriye doğru azalan bir oranda tüm konuları kapsaması esastır.

e) Sınavlardan önce sorularla birlikte cevap anahtarları da soru tiplerine göre ayrıntılı olarak hazırlanır ve sınav kâğıtlarıyla birlikte saklanır. Cevap anahtarında her soruya verilecek puan, ayrıntılı olarak belirtilir.

f) (Değişik:RG-28/10/2016-29871) Uygulamalı nitelikteki dersler ile Kur’an-ı Kerim dersi sınavları, her dönemde iki defadan az olmamak üzere ve dersin özelliğine göre yazılı ve uygulamalı olarak veya bunlardan yalnızca biriyle ortak olarak ya da ayrı ayrı yapılabilir. Sınavların şekli, sayısı ve uygulamalı sınavların süresiyle hangi derslerde uygulamalı sınav yapılacağı zümre öğretmenler kurulunda belirlenir, okul müdürünün onayına bağlı olarak uygulanır.

g) Bir sınıfta bir günde yapılacak yazılı ve uygulamalı sınavların sayısının ikiyi geçmemesi esastır. Ancak zorunlu hâllerde fazladan bir sınav daha yapılabilir.

ğ)Kaynaştırma yoluyla eğitimlerine devam eden öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesinde Bireyselleştirilmiş Eğitim Programında (BEP) yer alan amaçlar esas alınır.

h) (Ek:RG-13/9/2014-29118)  (Değişik:RG-16/9/2017-30182) Yabancı dil derslerinin sınavları dinleme, konuşma, okuma ve yazma becerilerini ölçmek için yazılı ve uygulamalı olarak yapılır.

(2) (Değişik:RG-28/10/2016-29871) (Ek cümle:RG-16/9/2017-30182) Sınavlar her alanın öğretim programlarında öngörülen ölçme ve değerlendirme ölçütlerine göre yapılır.  sınavların açık uçlu maddelerden oluşan yazılı yoklama şeklinde yapılması esastır. Ancak her dersin sınavlarından biri kısa cevaplı, doğru-yanlış, eşleştirmeli veya çoktan seçmeli testlerle de yapılabilir.

 

Sınav sonuçlarının değerlendirilmesi

MADDE 47- (1) Ölçme sonuçları, eğitim ve öğretimin amaçlarına ve derslerin programlarındaki kazanımlara ne ölçüde ulaşıldığını tespit etmek, ulaşılamayan kazanımlarla ilgili olarak ne gibi tedbirlerin alınması gerektiğini ortaya çıkarmak amacıyla kullanılır.

(2) Öğretmenler, başarıyı etkileyen ve yeterince ulaşılamayan kazanımları belirleyerek konuları yeniden işlemek ve öğrencilere alıştırma çalışmaları yaptırmaya yönelik tedbirler alırlar.

Sınavlara katılmayanlar

MADDE 48- (1) (Değişik:RG-13/9/2014-29118)  Sınavlara katılmayan, performans çalışmasını yerine getirmeyen veya projesini zamanında teslim etmeyen öğrencilerden, özrünü 36 ncı maddenin yedinci fıkrasına göre belgelendirenlerin mazeret sınavı ilgili zümrenin belirleyeceği bir zamanda önceden duyurularak bir defaya mahsus yapılır. Performans çalışması veya projesi kabul edilir. Ancak birinci dönemdeki özürler için belirlenen süre birinci dönemi, ikinci dönemdeki özürler için belirlenen süre ikinci dönemi aşamaz.

(2) (Değişik:RG-13/9/2014-29118)  Özürleri nedeniyle sorumluluk sınavına katılamayan ve özürleri kabul edilen öğrencilerin sorumluluk sınavları ilgili dönem içerisinde okul yönetimince yeniden belirlenen günlerde yapılır.

(3) Özürleri nedeniyle yılsonu beceri sınavına katılamayanlara; özrün sınav günü mesai saatinin bitimine kadar kurum müdürlüğüne bildirilmesi ve en geç beş iş günü içinde belgelendirilmesi kaydıyla kurum müdürlüğünce öğretmenler tatile girmeden önce uygun görülecek bir tarihte, özrün süresi öğretmenlerin tatile girdiği tarihten sonraya rastlayan öğrenciler ise yeni ders yılının başlamasından önce sınava alınırlar.

(4)(Değişik:RG-13/9/2014-29118)  Geçerli özrü olmadan sınava katılmayan, projesini vermeyen ve performans çalışmasını yerine getirmeyen öğrenciler ile kopya çekenlerin durumları puanla değerlendirilmez. Puan hanesine; sınava katılmayan, projesini vermeyen ve performans çalışmasını yerine getirmeyenler için “G” ve kopya çekenler için “K” olarak belirtilir ve aritmetik ortalamaya dâhil edilir.

(5)(Ek:RG-1/7/2015-29403)   Öğrenciler, raporlu ve izinli oldukları günlerde yazılı ve uygulamalı sınavlara alınmazlar.

 

Ölçme ve değerlendirme sonuçlarının duyurulması

 

MADDE 49- (1) Öğretmenler sınav, performans çalışması ve projelerin sonuçlarını öğrencilere bildirir ve sınav analizlerine göre ortak hataları açıklar.

(2) (Değişik:RG-16/9/2017-30182) Yazılı sınav, uygulama, performans çalışması ve projelerin değerlendirme sonuçları, yazılı sınavın yapıldığı tarih veya performans çalışmasının, uygulamanın yahut projenin teslim tarihini takip eden 10 işgünü içinde öğrenciye duyurulur ve e-Okul sistemine işlenir.

(3) (Değişik:RG-13/9/2014-29118)   Öğrencilerin talebi hâlinde proje, performans çalışmaları ve sınav evrakı ders öğretmeni/öğretmenleri tarafından öğrencilerle birlikte bir defa daha incelenir.

 

(4)(Değişik:RG-13/9/2014-29118) Öğrenci velisi proje, performans çalışmaları ve sınav sonuçlarına, sonuçların ilanını takip eden 5 işgünü içerisinde yazılı olarak okul yönetimine itirazda bulunabilir. Yapılan itiraz doğrultusunda; okul yönetimince ders öğretmeni/öğretmenleri dışında ilgili branştan en az iki öğretmenden oluşturulan komisyon, okulda yeterli öğretmen bulunmaması durumunda ise il/ilçe millî eğitim müdürlüğünce oluşturulan komisyon tarafından 5 gün içerisinde incelenip değerlendirilerek öğrencinin nihai puanı belirlenir ve veliye bildirilir. Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarında 46 ncı madde kapsamında komisyon tarafından yapılan beceri sınavlarına yönelik itiraz yalnız iş dosyasının değerlendirmesi için yapılır.

 (5) Uygun görülen performans çalışması ve projeler, öğrencileri özendirmek amacıyla sınıf veya okulun uygun yerinde sergilenebilir.

 

Performans çalışması, proje ve diğer çalışmalar

 

MADDE 50- (1) (Değişik:RG-16/9/2017-30182) Öğrenciler okulların özelliklerine göre sınavların dışında proje ve performans çalışması ile topluma hizmet etkinliklerine yönelik seminer, konferans ve benzeri çalışmalar yaparlar. Öğrenciler, her dönemde tüm derslerden en az bir performans çalışması, her ders yılında en az bir dersten proje hazırlama görevini yerine getirirler.  Sınıf/şube rehber öğretmenleri, öğrencilerin proje hazırlama taleplerini ilgi, yetenek, beceri ve başarı durumlarını dikkate alarak dersler bazında dengeli bir şekilde dağılımına özen gösterir.

(2) Öğrencilerin ders yılı içinde ulusal ve uluslararası yarışmalarda elde ettikleri başarılar, ilgili dersin proje veya performans çalışması olarak tam puanla değerlendirilir.

(3) Öğrencilerin hangi dersten/derslerden proje hazırlayacakları sınıf rehber öğretmenleri tarafından okul yönetimine bildirilir.

(4) Proje ve seminer çalışmalarında öğrencilerin laboratuvar, bilgisayar, internet, kitaplık, spor salonu ve konferans salonu gibi imkânlardan etkili ve verimli şekilde yararlanmaları için okul yönetimi tarafından gerekli tedbirler alınır.

(5) İşbirliği çerçevesinde, ilgili makamlardan izin ve onay alınmak şartıyla okulun amaçlarına uygun konferans ve seminerler düzenlenebilir.

(6) Topluma hizmet etkinliklerine önem verilir. Öğrencilerin bu etkinliklere katılmalarını teşvik etmek amacıyla okul yönetimince gerekli tedbirler alınır.

(7) Proje ve performans çalışması puanla değerlendirilir. Topluma hizmet etkinlikleri ve diğer çalışmalar puanla değerlendirilmez; ancak öğrencilerin mezuniyetlerinde belgelendirilir.

(8) (Değişik:RG-13/9/2014-29118) Her dönemde tüm derslerden iki performans puanı verilir.  Performans çalışması, proje ve diğer çalışmalar ile ilgili değerlendirme ölçekleri zümre kararlarıyla belirlenir. Bunlardan birisi birinci fıkra kapsamında yapılan performans çalışmasına, diğeri ise öğrencinin derse hazırlık, devam, aktif katılım ve örnek davranışlarına göre verilir. Zümre kararıyla performans çalışmasına dayalı olarak bir performans puanı daha verilebilir. 

 

 Yukarıda Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğinde belirtilen ölçme değerlendirme esaslarına ek olarak okulumuzda ;

 

GENEL DEĞERLENDİRME ve HAZIRBULUNUŞLUK SINAVI

Okulumuz 9. Sınıfına kayıtlı öğrencilere uygulanan bu sınav 1. Dönem Ekim ayı içerisinde yapılır. Yabancı dil ve diğer temel dersler esas alınarak hazırlanan sınav öğrencilerin genel durumu ve Akademik eğitim seviyelerini ölçmeye yönelik ve Lise eğitimine hazırbulunuşluk durumlarını ölçme amacıyla uygulanır.

 

TYT-AYT (YKS) DENEME SINAVLARI

 

Yüksek öğretime geçiş hazırlık çalışmaları kapsamında  TYT ve  AYT  denemeleri okulumuz Akademik Başarı Kurulunca yapılan işbirliği ile hazırlanır. Sınavların niteliği, içeriği, süresi ve uygulanma şekli ÖSYM sınavlarına paraleldir. Bu denemeler, öğrencinin desteğe ihtiyaç duyduğu yönleriyle ilgili farkındalık kazanması, konu/kazanım eksikliklerini bilmesi ve soru tiplerini daha iyi kavraması açısından yol göstericidir. Ayrıca, öğrenciye sınav süresini verimli şekilde kullanma becerisini de kazandırır. Böylece öğrencinin gerçek sınava hazırlık düzeyine ayna tutar.

Sınav analizleri, müdür yardımcısı başkanlığında yapılan toplantılarda öğrenci kazanımları açısından incelenir. Öğrencinin desteklenmesi ve geliştirilmesi gereken yönleri konusunda bir program oluşturulur. Bu programın uygulanması ve sonuçlarının takibi müdür yardımcıları öncülüğünde ders öğretmenleri ve Rehberlik Öğretmeni tarafından yapılır. 

 

QUİZLER

Her ders Öğretmeni işledikleri konulardan sonra öğrencilerin temel kazanımlarını değerlendirmek üzere notla değerlendirilmeyen quiz’ler uygular ve bu quiz’lerin analizleri hem okul yönetimi hem Rehberlik servisi ile paylaşılır. Kazanım eksiliği tespitinde gerekli tedbirler ilgili ders öğretmenince alınır.

 

 GERİ BİLDİRİM ÇALIŞMALARI

Ölçme değerlendirme sürecinde temel amaçlarımız  ve odak noktalarımızdan birisi, öğrencilerin akademik gelişimlerini artıracak etkili ve kapsamlı geri bildirimleri vermektir.

Geri bildirim çalışmalarımız ;

·         Okul Yönetimi ve Öğretmenlere öğrencinin durumu hakkında analizleri içeren raporu

·         Öğrencinin kendi eksiklerini görme imkanı sunan analiz raporu

·         Veli’nin öğrencisinin durumunu görme imkanı sunan analiz raporu

·         Sınavın Niteliğini değerlendirme imkanı sunan analiz raporlarını kapsar.

Sınav sonuçları konu ve kazanımlardaki öğrenme düzeyi ile sınavın niteliği açısından değerlendirilir. Beklenen öğrenme düzeyi belirlenirken öğretmenlerimiz tarafından hazırlanan performans ölçütleri baz alınır. Bu ölçütlere göre hazırlanan raporlarla sınıf, şube ve öğrencilerin güçlü ve gelişmeye ihtiyaç duyulan yönleri hakkında öğretmenlere, okul yönetimine bilgi verilir. Sınıf ve şube bazında saptanan eksiklikler ders öğretmenlerince pekiştirici çalışmalarla, öğrenci bazında desteklenmesi gereken alanlar ise bireysel çalışmalarla tamamlanır. Böylece, öğrencilerin kendi potansiyelini ve öğrenme ihtiyaçlarını fark etmeleri sağlanır.

Sınavın niteliğine ilişkin analizlerde ise soruların zorluğu, ayırtediciliği, anlaşılırlığı değerlendirilir ve ders öğretmenleri ile paylaşılır. Bu analizler sonucunda eksiklik veya hata içeren sorular değiştirilir.

Öğrenci ve velilerimiz için hazırladığımız geri bildirim raporları ise kurumsal web sayfamızda (http://nufal.meb.k12.tr ) hazırlayacağımız “Öğrenci Akademik bilgileri” bölümünde yer alacaktır. Web sitemizde hazırlanacak bu bölümde; “Başarı Durum Raporu” “Sınav Sonuç Belgesi” “Ders Konu Başarı Durumu”  “Öğrenci/Şube/Okul Soru Analizi” başlıkları yer alacaktır. Sınav sonuçları ile ilgili detaylı sonuçlara öğrencilere web sitemizin bu bölümünde ulaşılabilecek ayrıca öğrencilere sonuçlar ayrıca velileriyle paylaşılmak üzere verilecektir.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 30.01.2019 - Güncelleme: 30.01.2019 14:45 - Görüntülenme: 1313
  Beğen | 5  kişi beğendi